dinsdag 9 februari 2010

Gedachten voor vertrek

Het is hier baaie koud. Volgens de laatste berichten gaat het komend weekend weer sneeuwen, terwijl het in Johannesburg een graad of 35 is (onze sjaals, mutsen en wanten zijn dus alleen voor de heen- en terugreis). Overigens schijnt het er wel behoorlijk te kunnen regenen, dus een regenjasje kan geen kwaad.

Afgelopen zondag hoorde ik nog een mooie jazzy uitvoering door Marcel Cuypers van "Sarie Marijs" (O bring my t'rug na die ou Transvaal), een liedje dat ik nog op de basisschool geleerd heb. Zingen de kinderen dat nog steeds klassikaal?
Het sluit wel mooi aan op de Afrikaanse poëzie die Gerrit Komrij bijeen gebracht heeft en die ik langzaam aan het lezen ben. Ik word diep geraakt door de unieke klank en zeggingskracht van die toch wat gekke taal. Alhoewel; Afrikaans is voor mij begrijpelijker dan Fries (& de gedichten een stuk minder oubollig;). Ik ben reuze benieuwd in hoeverre het Afrikaans daar nog gebezigd wordt, door wie en of het even verstaan- als leesbaar is. We zullen zien...

QUAZ
Verder verheug ik mij op de samenwerking met Quaz, o.a. rapper/MC/dichter uit Johannesburg. Op zijn website (http://quaz.wetpaint.com/) heb ik het een en ander gelezen en beluisterd; ik moet zeggen: dat smaakt naar meer!
Intussen hebben we e-mail-contact gehad en afgesproken dat we de expo-opening poëticaal op gaan luisteren en gedurende ons verblijf tijd vrijmaken om op wat voor manier dan ook samen iets tot stand te brengen. We zijn reuze benieuwd!

Nu nog een goed boek zoeken voor in het vliegtuig...

(wordt vervolgd)