maandag 15 februari 2010

JoubertPark

Zaterdag begon het echte werk. Het is de eerste keer dat we Book to Be gaan uitvoeren. We zijn benieuwd naar de verhalen van de deelnemers. Keleketla! Library is een soort van vrijplaats in het midden van JoubertPark. Dit is een gebied midden in Downtown Johannesburg. Ons is geadviseerd niet alleen over straat te gaan door onze gastvrouw Maria Kint. De plek wordt gerund door een aantal kunstenaars die vrijwillig hun tijd opofferen om een plek te creeƫren waar kinderen zich veilig voelen. Stel je geen bibliotheek voor zoals in Nederland, maar een soort kraakpand, waar de vrijwilligers oude boeken verzamelen. Dit om kids de mogelijkheid te geven om te lezen.

Joubertpark is een rauwe buurt, ik zou er niet graag mijn kinderen laten opgroeien. Op straat gebeurt van alles. Het is zo kleurrijk. Ik weet nu al dat ik dat in Nederland niet zo zal zien. Het geluid van dit gedeelte van de stad is overdonderend. Je leeft in een orkaan van geluiden. Dit maakt het erg "impressing".

De library ligt naast de grootste taxistandplaats in het centrum van Johannesburg. Hierdoor is het een komen en gaan in deze regio. heerlijke plaatjes van mooie mensen. Op straat staan duizenden winkeltjes, hierdoor is er een grote bedrijvigheid. Je kunt er uren naar kijken.

Ik heb een prachtig T-shrt gekocht in een reggea shop boven de winkelstraat nabij Keleketla! "Black is Back" is de opdruk van het shirt, met koppen van Maarten Luther King, Malcom X, Peter Tosh en Bob Marley. De jongens hier zijn erg jaloers en ik weet dat ik er de blits mee ga maken in Tilburg.

De bilbiotheek ligt op het terrein van de Drill Hall. Dit is een oude legerplaats. Het leger vertrok 5 jaar geleden en nu wordt deze plek gerund door kunstenaars. Erg fijn en inspirerend.
Hier gaan we een aantal dagen doorbrengen. De vrijwillgers zijn erg enthousiast en het is hun eraan gelegen om ons te laten zien dat de JoubertPark area niet zo heftig is als onze gastvrouw ons doet geloven. Laten we hopen dat ze gelijk hebben.....