dinsdag 16 februari 2010

Wits University

Vanochtend bracht ik een bezoek aan de Wits school of Arts. Ik werd ontvangen door David Andrew, senior lecturer, en verantwoordelijk voor zowel het eerste jaar, als de onderwijs-inhoudelijke ontwikkelingen voor de gehele opleiding. Al lopend door het gebouw passeerden er veel thema's, van toelatingen, assesments, grote van klassen, aansluiting bij de beroepspraktijk, overlap en samenwerking tussen verschillende afstudeerrichten, etc. Eerste indruk is dat de opleiding vooral heel veel overeenkomsten heeft. Het is zelfs bijna absurd dat de lokalen, de studenten, de sfeer zo overeenkomt. Het allergrootste verschil is uiteraard niet de opleiding zelf, maar de context van de stad waar de opleiding is gevestigd. Een oud klooster aan de rand van Breda is natuurlijk een ander verhaal dan een streng beveiligd gebouw midden in Johannesburg. De stad zelf is hier voor velen een belangrijke, zelfs dominerende factor in het werk. Ook in het werk van Molemo zie ik die link, steeds de wens en noodzaak om jezelf te positioneren ten opzichte van de omgeving, met al zijn problematieken en geschiedenis. Vanuit dat oogpunt is ons bezoek hier zeer verrijkend. De logica om beeldende kunst/ontwerp in te zetten om onderdeel te zijn van de maatschappelijke structuur, de problematiek, maar ook de lol van de context is ook voor mij altijd zeer groot. Ons project in de gevangenis en Keleketla! Biliotheek is daar voor mij een geweldige boost om daar mee door te gaan.